همانطور که می دانید، بیش از 30 میلیون پرتال فعال در فضای وب وجوددارد که توسط بیش از 2 میلیارد کاربر از 200 کشور دنیا روزانه مورد بازدید و استفاده قرار می گیرد. این که در میان میلیون ها سایت اینترنتی،چند سایت بتوانند رتبه بالایی از نظر کاربرد و میزان بازدید کسب کنند، قطعا نشان دهنده پتانسیل و ظرفیت های غیر قابل انکار این مجموعه هاست. متاسفانه هیچ سایت فارسی در فهرست پنجاه سایت برتر اینترنت قرار ندارد که امیدواریم ظرف سال های اینده و با گسترش کسب و کار اینترنتی در کشور و نگاه چند زبانه به تولید خدمات در فضای وب توسط کارآفرینان ایرانی ، شاهد حضور حداقل یک سایت ایرانی در فهرست 50 کسب و کار برتر فضای وب باشیم.
رتبه اول پر بیننده ترین سایت اینترنت از آن گوگل دات کام است. از نظر خیلی ها، موتور جست و جوی پر مخاطب و معروف گوگل، برابر با اینترنت است. گوگل، تنها یک موتور جست و جو نیست و صدها سرویس از گوگل مپ گرفته تا خدمات بازاریابی و خرید و فروش را در عرصه های مختلف به طور روزانه در اختیار ده ها میلیون کاربر خود از سراسر جهان قرار می دهد. ارزش این برند، اکنون ده ها میلیارددلار است.
رتبه دوم پر بیننده ترین و پر مخاطب ترین سایت اینترنت امروزه در اختیار شبکه اجتماعی آقای مارک زاکربرک، جوان فارغ التحصیل آمریکایی است. این سایت، امروزه بیش از یک میلیارد کاربر را درخود ثبت کرده است و تنها از طریق آگهی درامد دارد و خلاقیت نوینی را در عرصه تعاملات کاربران در فضای وب ایجاد کرده است.
سومین سایت پر بیننده اینترنت است که روزانه میلیون ها کاربر از سراسر جهان از ان استفاده می کنند. یوتیوب برای اشتراک گذاری فایل های ویدئویی راه اندازی شد و مالک آن آقای استیو چن، شاید تصور نمی کرد ، پرتالی که راه اندازی کرد ، توسط گوگل به ارزش 1.6 میلیارد دلار در نوامبر 2006خریداری شود.
چهارمین سایت پر مخاطب دنیای صفر و یک، موتور جست و جوی ساده ای که توسط جری یانگ و دیوید فیلو در ژانویه 1994 در آمریکا راه اندازی شد، و امروزه صدها سرویس مختلف را به صدها میلیون کاربر روزانه خود در سراسر جهان ارائه می کند و مشهورترین سرویس آن، یاهو میل و یا هو مسنجر می باشد. سال گذشته این پرتال، 4.6 میلیارد دلار درآمد داشته است.
پنجمین سایت پر بازدید فضای وب، بایدو است. بایدو، یک پرتال ارائه دهنده خدمات در فضای وب برای چینی ها می باشد که در سال 2000 راه اندازی شد و روزانه به صدها میلیون کاربر چینی در سراسر جهان خدمات می دهد و 40500 کارمند در اختیار دارد و یکی از گسترده ترین کارآفرینی های دیجیتال دنیا را تجربه می کند.
آمازون، که در واقع جنگلی از کتاب ها را برای مخاطبانش فهرست کرده بود، امروزه محصولات و خدمات مختلفی را عرضه کرده است و کسب و کار آقای جف بزوس، امروزه با میلیون ها مخاطب روزانه، در فهرست ده پرتال پر بیینده و معروف فضای وب قرار گرفته است.